Nowości w algorytmie Google Panda

Nowości w algorytmie Google Panda

Jeśli też codziennie monitorujesz swoje strony i analizujesz statystyki odwiedzin, czy pozycje na konkretne frazy kluczowe w Google, wczorajszy dzień mógł się okazać poważnym zaskoczeniem. W moim przypadku właśnie tak było…

Wczoraj, tj. 25 kwietnia, Google wprowadziło kolejne zmiany w swoim algorytmie Panda. Modyfikacja ma na celu jeszcze lepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do zapytań użytkowników. Uważam, że jest to bardzo dobry krok z ich strony. W końcu o to przecież chodzi, aby ludzie szukający czegoś w Google odnajdowali wartościowe materiały. Problem w tym, że algorytm nie jest idealny. Część moich stron posiadająca wartościowe treści będące wysoko w wynikach wyszukiwania dostała po tyłku po tej aktualizacji. Przykład na screenach poniżej.

Statystyki z monitorowanych pozycji

Statystyki odwiedzin - blog PiotrSkrzypczak.pl

Na początku myślałem, że może dostałem filtr na konkretne frazy kluczowe. Wiele na to wskazywało, tym bardziej, że przez ostatnie 2-3 tygodnie bardzo aktywnie zdobywałem linki głównie katalogowaniem i preclowaniem. Miałem także problemy ze swoimi stronami z uwagi na ataki malware. Wstawiłem też wyskakujący pop up z reklamą na aukcję na Allegro. Moje myśli gwałtownie szukały rozwiązania. Ponieważ było to późnym wieczorem, postanowiłem poszukać rozwiązania rano.

Jak tylko wstałem wpisałem jedno zapytanie w Google i jakież było moje zdziwienie. Rozwiązanie samo się znalazło 🙂 Wczoraj Zgred opisał w skrócie o tej aktualizacji i wszystko połączyło się w jedną całość. Po sprawdzeniu swoich pozycji w wynikach wyszukiwania okazało się, że algorytm ma również swoje plusy. Niektóre z moich stron nagle odnotowały wzrost odwiedzin i wyższą pozycję w Google, np. mój sklep CV Szablony.

Statystyki sklep CV Szablony

Moje wnioski.

Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co za jakiś czas wymyśli Google i jakie zmiany ponownie zostaną wprowadzone. Może się wtedy okazać, że znowu wartościowe strony polecą w dół w wynikach wyszukiwania, a spam i precle będą miały wzrosty. Jeśli strony pozycjonowane są prawidłowo, to po kilku dniach wszystko wróci do normy. Dlatego tak ważne jest, aby stosować się do kilku podstawowych zasad.

  • Prowadź serwis zgodnie ze wskazówkami dla webmasterów Google.
  • Zdobywaj jak najwięcej linków z wartościowych stron powiązanych tematycznie, najlepiej blogów z wtyczką Comment Luv i for z linkami dofollow w stopce.
  • Dywersyfikuj linki – nie przesadzaj z katalogami i preclami.
  • Bezwzględnie nie korzystaj z SWLi, chyba że do podlikowania zaplecza pierwszego poziomu.
  • Unikaj giełdy linków,  chyba że do podlikowania zaplecza.
  • Dziel się wartościową wiedzą (kontent zawsze się obroni i przyciągnie czytelników).
  • Linkuj do swoich stron z social media (twórz społeczność, która będzie regularnie odwiedzać Twoje serwisy).
  • Umieszczaj filmy na YouTube lub Vimeo i linkuj do swoich stron.
  • Buduj listę adresową (z listy będziesz miał MEGA wartościowy stały ruch i będziesz mógł wzmacniać swoją markę).

To tylko kilka najważniejszych źródeł, które pozwolą Ci uniezależnić swojej serwisy od Google i zdobywać wartościowe linki. Jeśli nie będziesz tego robić, może Cię pewnego dnia spotkać bardzo niemiła niespodzianka, a Twój biznes nagle odnotuje gwałtowne załamanie.

21 Komentarze
  1. Świetny tekst :), dzieki temu zaraz zainstaluję wtyczkę z której korzystasz. Możesz powiedzieć tylko co znaczy SWLi?
    No i ile optymalnie trzeba mieć stron z zapleczem? Im wiecej tym lepiej czy np. 2-3 wystarczą.

    • SWL to specjalny system wymiany linków. Polega to na tym, że rejestrujesz się w takim serwisie i możesz umieszczać za odpowiednią opłatą czy przy pomocy punktów linki do swoich stron na pozostałych stronach zarejestrowanych w tym systemie. Tego typu systemów jest bardzo dużo. Nie powinno się stosować tego typu zabiegów do pozycjonowania swoich stron.
      Odnośnie zaplecza to wszystko zależy na jakie frazy chcesz się pozycjonować i czy robisz to tylko dla siebie, czy będziesz oferować tego typu usługi klientom. Od tego zależy jakie zaplecze należy tworzyć.
      Piotr Skrzypczak ostatnio opublikował…Infografika i CV – a co to?My Profile

  2. Piotrze jakiej wtyczki obecnie używasz do śledzenia statystyk swoich blogów? Skąd pochodzą obrazki załączone w tym poście? Są to jak rozumiem zrzuty ekranu Twoich narzędzi do analiz? Przeczytałem na Twoim blogu, że Statpress nie jest jednak taki dobry, a używam go obecnie. Czym najlepiej go podmienić?

  3. Ja to bym przestrzegał przed linkowaniem w jakiś śmieciowych katalogach i stronach. U mnie w zasadzie nic po tej aktualizacji, aż tak bardzo drastycznie nie spadło, a nawet 2 strony poszły trochę w górę. Jak się domyślam spadki mogły być spowodowane „złymi linkami”.

    • Adrian linkowałem głównie z katalogów i precli dostępnych w SEO Light oraz z własnej bazy. Raczej wątpię, żeby to źródła linków były tutaj problemem, ponieważ wiele osób korzysta i nie odczuły takich spadków. Po głębszej analizie i przebyciu szkolenia z SEO widzę, gdzię popełniłem błędy i w najbliższych dniach będę to naprawiał. Swoje wnioski w za kilka dni opublikuję na blogu, żeby moi czytelnicy nie mieli podobnych problemów.
      Piotr Skrzypczak ostatnio opublikował…Jak zrobić kopię bloga? – wtyczka WordPress Backup to DropboxMy Profile

  4. Fajny artykuł. Ciągle się uczę pozycjonowania trochę z ciekawości trochę z potrzeby. Czy mogłbyś rozwinąć ten punkt.
    „Buduj listę adresową (z listy będziesz miał MEGA wartościowy stały ruch i będziesz mógł wzmacniać swoją markę)”
    Co masz na myśli?

    • Lista adresowa pozwala uniezależnić się od innych źródeł ruchu. Jest to coś na wzór listy kontaktów w telefonie, osób z którymi masz ciągły kontakt i w każdej chwili możesz wysłać email z informacją np. o nowym wpisie, wartościowym kursie, czy propozycję biznesową. Lista pozwala się zabezpieczyć na wypadek problemów z ruchem na swoich stronach. Podam Ci przykład.
      Posiadasz sklep internetowy i generujesz ruch głównie z reklam AdWords. Twój sklep odwiedza 500 osób dziennie. Pewnego dnia Google zmienia regulamin i 50% Twoich reklam przestaje się wyświetlać. Wynikiem tego jest 50% mniejszy ruch na Twojej stronie, a Ty tracisz sporo pieniędzy. Gdybyś budował w tym czasie listę adresową, nie byłoby problemu, żeby uruchomić np. w przeciągu 1 m-ca kampanię promocyjną i przy pomocy listy odzyskać utracone pieniądze wysyłając 3-4 maile w ciągu miesiąca. Ten miesiąc powinien wystarczyć, żeby znaleźć sposób na modyfikację reklam i przywrócenie ruchu na stronie.

      • Słuszna uwaga. Dzięki za wytłumaczenie tematu. Na szczęście coś w tym zakresie już robię:) Teraz zwrócę na to większą uwagę.

  5. Witam, widzę że korzystasz z wtyczki Yoast WordPress SEO plugin v1.2.7. Moje pytanie dotyczy meta description. U mnie na blogu jak mam ustawione na automatyczne generowanie meta description to niestety w źródle strony w zawartości meta description brak polskich znaków. Można wiedzieć czy u Ciebie działa prawidłowo generowanie meta czy uzupełniasz z ręki ?.

    • Marku meta description ręcznie wypełniam do każdego wpisu. Z reguły automat nie działa tak jak tego oczekuję, a to jest kilka minut dodatkowej pracy. Mogę zobaczyć, czy działa to dobrze u mnie. Może być jeszcze taki problem, że mam jakiś błąd w kodowaniu szablonu.

  6. o swl-ach wiedziałem że są zabronione ale że można ich używać do zaplecza na to bym nie wpadł. Sprawdzę to ale wiem że najważniejsze na stronie jest : treść oraz optymalizacja ! bez tego nie ma sensu zaczynać pozycjonować strony

    • Można o ile to mniej wartościowe strony i w przypadku wykrycia nie będzie Ci ich szkoda 🙂 Google bardzo nie lubi SWL-i, mogłeś się o tym przekonać choćby po karach na porównywarkach 🙂

  7. Mam trzy strony, wszystkie staram się w podobny sposób pozycjonować, a po ostatniej „Pandzie”, dwie z nich podskoczyły w wynikach, a jedna znacząco spadła. Już sama nie wiem, co robię dobrze, a co źle.

    • Najczęściej to problem linków, ich słaba dywersyfikacja, linki kiepskiej jakości, itd. W drugiej kolejności sprawdź jak jest strona zoptymalizowana. Warto też promować strony na portalach społecznościowych, ponieważ jest to teraz na topie i tak ludzie naturalnie dzielą się linkami do stron.

  8. U mnie też kilka stron dostało po tyłku po zmianie algorytmu, ale nie było tak źle, z perspektywy czasu patrząc na to co się działo u innych – mogło być znacznie gorzej 😛
    jacek ostatnio opublikował…Kolej zarabiająca na siebieMy Profile

  9. Przez giełdę linków można faktycznie napytać sobie biedy. Ja już omijam te działania szerokim łukiem. Po opisanych zmianach najpierw byłam zaskoczona spadkiem ruchu na stronie, ale obecnie nie jest źle. Grunt, że póki co nigdy nie nałożono mi filtra 😉

  10. Niestety jak każda poprzednia aktualizacja algorytmu przez Googla i obecna nie jest wolna od wad, choć nieco pozmieniała w Serpach. U nas nieznacznie obsunęły się strony ze specjalistycznym, unikalnym kontentem, a wiele zapleczówek nawet tych z synonimami pozostało nienaruszonych. Ale , aby spać spokojnie bardzo starannie dbajmy o content i dobrej jakości linki. Na produkcję masówki i śmieci szkoda już chyba i czasu i pieniędzy.

  11. Przez błędy można wiele sobie nabruzdzić ;(

  12. To samo miałem co ty że ciągle raz w górę raz w dół „skakały” słowa kluczowe, dzięki za wyjaśnienie.
    Pomocny wpis.

Dodaj komentarz


CommentLuv badge
Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
platinum_seo_pack_wpis_cz2
Platinum SEO Pack – Konfiguracja wtyczki cz. 2

Konfiguracja Platinum SEO Pack - ustawienia w poście lub na stronie. Teraz przyjrzymy się opcjom dostępnym podczas tworzenia postów lub...

Zamknij