WordPress Backup to Dropbox – automatyczna kopia bloga

WordPress Backup to Dropbox – automatyczna kopia bloga

Jest 8:00. Twój biznes internetowy kwitnie, a ruch na stronach z tygodnia na tydzień rośnie. Wchodzisz na swojego bloga, tak jak zawsze popijając pachnącą kawę i widzisz dziwny, czerwony ekran jak na filmach o hakerach, którzy właśnie się włamali na strony rządowe i podmienili stronę główną. Wpadasz w panikę, ponieważ nigdy do tej pory nie robiłeś kopii zapasowej. Jest to znak, że jedno z Twoich źródeł dochodu przestało istnieć…

To nie jest szaleńcza wizja, ale bardzo prawdopodobny obrazek przedsiębiorcy, który nie potrafił zabezpieczyć biznesu i swoich danych przed utratą. Wielu ebiznesmenów i marketerów internetowych zapomina o tak ważnej, wręcz elementarnej czynności, jak kopia zapasowa swoich serwisów. Dziwię się, ponieważ są to filary ich działalności i powinno się zrobić wszystko, aby praktycznie w kilka minut można było odtworzyć zniszczoną stronę. Jeśli posiadasz aktualną kopię zapasową nie ma najmniejszego problemu, aby właśnie w takim czasie naprawić bloga, czy jakąś inną stronę www. Teraz widzisz jak ważne jest tworzenie backupu swoich stron?

Jak wykonać backup WordPressa?

Kopię zapasową bloga możesz wykonać na dwa sposoby. Pierwszym jest ręczne skopiowanie plików z serwera przez klienta FTP, np. Filezilla, oraz zapisaniu zrzutu bazy danych wykorzystując aplikację phpMyAdmin do zarządzania bazą MySQL. Nie ma w tym nic złego i sam czasem w taki sposób kopiuję swoje strony, ale tylko wtedy, jak nie mam zrobionej automatycznej kopii. Chcę Cię tylko uświadomić, że jest to czasochłonne i mało przyjemne zajęcie 🙂 Jeśli miałbym w taki sposób robić regularną kopię swoich stron, to nie miałbym czasu na nic innego. Zresztą od czego jest komputer i jego podstawowa funkcjonalność, tzn. sekwencyjne wykonywanie określonych zadań. Przecież do tego został stworzony i radzi sobie z tym świetnie. Dlatego postanowiłem znaleźć sposób, aby moje strony same dbały bez mojego udziału o backup danych. Dzięki temu ja będę miał wystarczającą ilość czasu na tworzenie kolejnych źródeł dochodu w swoim biznesie, a poszczególne elementy mojego Internetowego imperium będą same pamiętać o zabezpieczeniu plików i bazy danych na innym dysku, a właściwie dwóch dyskach 🙂

Ponieważ WordPress jest o tyle wspaniałą platformą CMS, że udostępniono zupełnie za darmo świetną wtyczkę do tworzenia kopii zapasowej wybranych elementów bloga na odrębnym serwerze w darmowej usłudze Dropbox. Następnie wszystkie pliki oraz zrzut bazy danych są kopiowane najpierw na serwer w chmurze, a dopiero później na komputer z zainstalowaną aplikacją Dropbox, jeśli tylko połączenie internetowe między usługą a pecetem jest aktywne. Kopia zapasowa tworzy się zupełnie automatycznie i jest przechowywana w dwóch miejscach jednocześnie, co przekłada się na jeszcze większe bezpieczeństwo.

Jak zrobić kopię bloga z wtyczką WordPress Backup to Dropbox?

Przed przystąpieniem do tworzenia kopii bloga i konfiguracji wtyczki niezbędne jest posiadanie aktywnego konta w usłudze Dropbox. Najpierw należy założyć i skonfigurować darmowe konto w Dropbox. Jak to zrobić krok po kroku opisałem we wcześniejszym wpisie. Następnym krokiem jest instalacja wtyczki WordPress Backup to Dropbox. Możesz to zrobić bezpośrednio z kokpitu WordPressa przechodząc do menu Wtyczki -> Dodaj nową. Na nowej stronie wpisujemy nazwę wtyczki WordPress Backup to Dropbox i klikamy w Szukaj wtyczek.

Instalacja wtyczki WordPress Backup to Dropbox - cz. 1

Po chwili wyświetli się lista wtyczek odpowiadająca wpisanemu wyrażeniu. Na samym początku listy znajdzie się plugin, który chcemy zainstalować.

Instalacja wtyczki WordPress Backup to Dropbox - cz. 2

Klikamy w link Zainstaluj i czekamy, aż wtyczka zostanie pobrana na nasz serwer i dodana do naszego bloga. Jeśli wszystko przebiegło poprawnie na ekranie powinna pojawić się taka oto strona:

Poprawnie zaintalowana wtyczka do kopii zapasowej

W tym momencie możemy włączyć wtyczkę klikając w Włącz wtyczkę lub powrócić do i instalatora wtyczek.

Podłączenie wtyczki do konta Dropbox

Po włączeniu wtyczki na ekranie podsumowania instalacji przechodzimy do następnego kroku – konfiguracji pluginu kopii zapasowej. W tym celu na liście opcji WordPress po lewej stronie odnajdujemy opcję Backup i wybieramy Settings (Ustawienia). Następnie klikasz w przycisk Authorize, aby skonfigurować połączenie wtyczki z platformą Dropbox.

Ekran ustawień przed autoryzacją z usługą Dropbox

Otworzy się nowa strona autoryzacji aplikacji jak na poniższym zdjęciu. Jeśli nie jesteś zalogowany/a zobaczysz najpierw ekran logowania. Wystarczy, że zatwierdzisz zezwolenie na dostęp do swojego konta Dropbox klikając przycisk Allow.

Autoryzacja wtyczki w usłudze Dropbox

Jeżeli wszystko przebiegło poprawnie w oknie przeglądarki pojawi komunikat:

Pozytywna autoryzacja Dropboxie

Po tej czynności wracasz do kokpitu administratora na swoim blogu i klikasz przycisk Continue. W tym momencie wtyczka została poprawnie połączona z Twoim kontem w usłudze Dropbox.

Potwierdzenie autoryzacji w kokpicie WordPressa

Konfiguracja wtyczki WordPress Backup to Dropbox

Po poprawnym połączeniu pluginu należy ustawić harmonogram wykonywania kopii zapasowej bloga oraz jakie elementy powinny się w niej znaleźć. Wtyczka domyślnie tworzy zrzut bazy danych, który jest dołączany do kopii bloga. Dzięki temu chronimy nie tylko pliki bloga, ale także całą konfigurację i zawartość znajdującą się w bazie danych na serwerze.

Najpierw ustawiamy katalog tymczasowy, w którym wtyczka będzie zapisywać kopię bazy danych. Domyślna ścieżka to wp-content/backups. Możesz wprowadzić jakiś inny folder, natomiast musisz pamiętać, aby nadać mu uprawnienia 755 (pełne prawa do folderu i plików posiada tylko właściciel) łącząc się z serwerem przez klienta FTP.

W dalszej kolejności konfigurujemy folder w usłudze Dropbox, do którego wtyczka będzie kopiować pliki. Domyślna nazwa to WordPressBackup, którą najlepiej zmienić np. na nazwę strony bez spacji i polskich znaków.

Kolejne dwie opcje odpowiedzialne są za harmonogram wykonywania kopii zapasowej bloga, tzn. dzień (Day), godzinę (Time) oraz częstotliwość (Frequency). Jeśli wybierzesz wykonywanie kopii codziennie (Daily), zablokowana zostanie opcja z wyborem dnia. W pozostałych przypadkach masz do wyboru wszystkie dostępne opcje.

Ustawienia wtyczki WordPress Backup to Dropbox - cz. 1

Na końcu zaznaczasz foldery i pliki, które mają zostać pominięte w procesie archiwizacji bloga. Ponieważ nie potrzebujesz wszystkich plików WordPressa, kliknij w link toggle all (zaznacz wszystkie), a następnie odznacz folder wp-content. W tym folderze znajdują się wszystkie Twoje pliki wysłane na serwer, wtyczki i skórki WordPress.

Ustawienia wtyczki WordPress Backup to Dropbox - cz. 2

Po tej czynności klikasz Save Changes, aby zapisać ustawienia wtyczki.

Zrób swoją pierwszą kopię bloga

Wtyczka została poprawnie skonfigurowana i możesz wykonać pierwszą kopię. Z menu po lewej stronie w sekcji Backup znajduje się opcja Monitor Backup, którą należy kliknąć. Następnie przyciskiem Start Backup uruchamiasz proces archiwizacji. Po kilku minutach pliki pojawią się w usłudze Dropbox i w Twoim folderze na dysku twardym.

Tym oto sposobem będziesz mieć kopię swojego bloga zawsze pod ręką i nawet jeśli strona zostanie zawirusowana, czy ktoś Ci się włamie oraz zniszczy to, co do tej pory zostało zrobione, bez problemu przywrócisz swoje serwisu do stanu przed tymi działaniami.

Ponieważ WordPress jest o tyle wspaniałą platformą CMS, że udostępniono zupełnie za darmo świetną wtyczkę do tworzenia kopii zapasowej wybranych elementów bloga na odrębnym serwerze w darmowej usłudze Dropbox. Następnie wszystkie pliki oraz zrzut bazy danych są kopiowane najpierw na serwer w chmurze, a dopiero później na komputer z zainstalowaną aplikacją Dropbox, jeśli tylko połączenie internetowe między usługą a pecetem jest aktywne. Kopia zapasowa tworzy się zupełnie automatycznie i jest przechowywana w dwóch miejscach jednocześnie, co przekłada się na jeszcze większe bezpieczeństwo.

p

/p

8 Komentarze
  1. Co prawda używam innej wtyczki, ale sama możliwość połączenia z Dropboxem wydaje się świetnym rozwiązaniem. Najbardziej podoba mi się całkowita automatyzacja procesu tworzenia kopii zapasowej 😉

  2. Moim zdaniem lepiej zainteresować się darmowym dyskiem Google (5GB) tam też można kopie trzymać 😉

    • Google Drive jest bardzo ciekawym rozwiązaniem, natomiast nie spotkałem się jeszcze z wtyczką do WordPressa, która robiłaby automatycznie backup bloga do tej platformy. Jeśli jest coś takiego to chętnie przetestuję, ponieważ z dysku Google korzystam i jestem zadowolony 🙂

  3. W tej chwili do automatyzacji tworzenia kopii zapasowej bazy danych używam wtyczki WP-DB-Backup ,którą omówiłem w artykule na swoim blogu. Jednak kopię plików WordPressa i innych dodatkowych plików poza WordPress robiłem za pomocą cPanel lub FTP.

    Ciekawe rozwiązanie z tą wtyczką i Dropboxem, że kopię zrzuca na dysk twardy i jednocześnie w chmurze na innych serwerach. Rozumiem, że jak automatycznie ta wtyczka robi kopię bazy danych i plików na serwerze to zapisuje tylko w chmurze. Potem samemu można ręcznie z konta Dropbox skopiować na dysk twardy. Zgadza się?

    Napisałeś w artykule, że robisz kopię plików poza katalogiem wp-content. Dlaczego pomijasz robienie kopii tych plików, skoro one najczęściej się zmieniają i trzeba właśnie często robić kopię tych plików? Kiedy reszta plików WordPressa najczęściej nie jest zmieniana.

    Z chęcią przetestuję tą wtyczkę, bo przyda się automatyczne robienie kopii plików na serwerze oraz dodatkowa kopia w chmurze daje większe poczucie bezpieczeństwa.

    Dzięki za przedstawienie tej wtyczki.
    Paweł Protaś ostatnio opublikował…Jak zabezpieczyć stronę na WordPress? – część 1My Profile

    • Paweł źle mnie zrozumiałeś 🙂 Odznacza się w tej wtyczce katalogi i pliki, które chcemy przesłać do Dropboxa. Te które się zaznaczy nie będą dodawane do kopii zapasowej. Właśnie dlatego tylko katalog wp-content kopiuję oraz pliki konfiguracyjne. Pozostałe zawsze można odzyskać z aktualnej wersji WordPressa. Żeby zsynchronizować katalogi wystarczy zainstalować aplikację Dropboxa. Ona sama na bieżąco pobiera pliki z chmury, jak i wysyła nowo dodane w katalogu na komputerze.

  4. Bardzo ciekawe rozwiązanie które pozwoli mi spokojniej spać… dzieki – już instaluje 🙂

  5. Dzięki, korzystam i spisuje się bardzo dobrze:)

Dodaj komentarz


CommentLuv badge
Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
aktualizacja_google_panda
Nowości w algorytmie Google Panda

Jeśli też codziennie monitorujesz swoje strony i analizujesz statystyki odwiedzin, czy pozycje na konkretne frazy kluczowe w Google, wczorajszy dzień...

Zamknij